Uudised
25. augustil tähistati Noblessneri sadamas Läänemere päeva, kus arutleti Läänemere hetkeolukorra ja tuleviku üle. Meie ühise ja kordumatu aarde üks suurim keskkonnamure on vee reostumine mürgiste ainetega.
Terve päev oli täis erinevaid sündmusi, sealhulgas temaatilisi seminare, kus käsitleti Läänemere keskkonnakaitsega seotud probleeme.
PROTO avastustehase Pantera saalis toimus Soome suursaatkonna paneelvestlus “Meri algab rannikult – keskkonnaprobleemid ja kaitsemeetmed ühise mere erinevatel rannikutel“, milles osalesid Soome ja Eesti parlamentide esimehed Matti Vanhanen ja Jüri Ratas, Eesti suursaadik Soomes Sven Sakkov, Eesti Teaduste Akadeemia president Tarmo Soomere ja Soome Keskkonnainstituudi juhtivteadur Kai Myrberg.
Eesti Teaduste Akadeemia president Tarmo Soomere on seisukohal, et kuigi Läänemeri on üks reostatumaid meresid maailmas, on selle seisukord viimastel aastakümnetel paranenud.
„Mere seisukorra parandamine algab maalt,“ lausus ta. „Sellest, et me ei viska sigaretikonisid tänavale, vaatame, kuhu me paneme väetisi. Sellest, et puhastame ära linnadest ja inimasustusest tuleva heitvee. Näiteks Tallinna veepuhastusjaam võtab välja 99,5 protsenti nendest ainetest, mis ei pea merre jõudma.“
Enamik Läänemerest ja rannikualadelt leiduvatest jäätmetest on plastik, suitsukonid ja sigaretifiltrid, mis on toksilised ega biolagune. Üks koni võib reostuda kuni 1000 liitrit vett. Suitsuotstest vette eralduvad mürkained võivad vees püsida kuni 10 aastat, olles vee elustikule surmavalt kahjulikud. Igal aastal jõuab Eestis loodusesse pea 80 tonni sigaretifiltreid, mille kalad ära söövad ja nii satuvad need toksilised ained ka inimese toidulauale.
„Läänemere kaitse on eluliselt tähtis paljudes valdkondades, eriti keskkonnakaitse ja ohutuse tagamisel,“ ütles Soome suursaadik Eestis Timo Kantola.
Öeldu kehastusena seisis Noblessneri sadamas Helsingi linna päästeameti õlitõrjelaev Norppa, mille meie põhjanaabrid olid sinna toimetanud.
„Norppa on mitmeotstarbeline alus. Ta on mõeldud naftareostuse ja sellega kaasneva keskkonnaõnnetuse tagajärgede likvideerimiseks. Laeval on õlikogumise seadmed, mida kasutatakse meresaaste korral. Meil on olemas ka vajalik varustus tulekahjude kustutamiseks saartel, kuhu tavaline tuletõrjeauto ligi ei pääse,” ütles Helsingi Päästeameti juht Samuli Saarioinen.
Lisaks paljudele muudele üritustele töötas Noblessneris Soome pop-up saatkond. Naabruses koha sisse võtnud Eesti keskkonnaameti esindajad aga selgitasid ja näitasid, mis on loodushoidlik kalastamine ning tutvustasid Eesti kalade liigirikkust ja kalastamise reegleid.