Raudselt ja teraselt

Ajalugu 1989-2013

Eesti Vabariigi iseseisvuse taastamise käigus asutasid tehase töötajad 1989. aasta detsembris rendiettevõtte. 1995. aastal loodi aktsiaselts Balti Laevaremonditehas. 1989. aastal remonditi tehases esimene välismaa ettevõtte laev – Soome kuivlastilaev Trаde Wind. Esimeseks laevaks, mis remonditi taasiseseisvunud Eestis, oli trauler Kindral Puškin.

Eesti majanduse arenedes arenes ka tehase tegevus – Tallinna üksused kujundati ümber iseseisvateks ettevõteteks, eestiväliselt asutati aga aina juurde uusi. Nii asutati koos Rootsi ettevõttega Premator 1991. aastal ühisettevõte Baltic Premator (laevakerede ja metallkonstruktsioonide juga- ja abrasiivpuhastus ja värvimine), 1993. aastal asutati energomehaanika ettevõte Elme, 1996. aastal loodi esimene välismaal asuv tütarettevõte Elme L (tööstuslike gaaside tootmine ja müük Lätis).

90-ndate aastate lõpus jätkas tehas ka laevaehitusega. Nii ehitasid meie spetsialistid piirivalve-, lootsi- ja patrullikaatri Eesti piirivalve ning Veeteede Ameti jaoks, ning lisaks hüdrograafialaeva Kaliningradi sadama jaoks.

2001. aastal ostis tehas Tallinnas asuva Tallinna Meretehase, kus praegugi teostatakse laevaehitus- ja laevaremonditöid, ning samuti kogub hoogu kultuurikvartali Noblessner areng. Samal aastal ostis tehas Klaipeda laevaremonditehase aktsiad. Klaipeda tehase baasil on asutatud praegugi edukalt tegutsev Western Shipyard kontsern. Nii märkimisväärne tegevuse laienemine – nelikümmend tütarettevõtet neljas riigis – viis selleni, et aktsiaseltsi juhatus otsustas muuta ettevõtte nime ning imidžit. 2001. aasta oktoobrist tuntakse meid BLRT Grupina.

BLRT Grupi kollektiivi poolt saavutatud edu on leidnud tunnustust ka ühiskonna tasandil. Väljaanne „Äripäev” tunnustas kontserni esimeest Fjodor Bermani tiitliga „Aasta ärimees 2003“. Eesti Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse ja Eesti Kaubandus-Tööstuskoja korraldatud konkursi tulemusel aga sai kontsern nimetuse „Kõige konkurentsivõimelisem ettevõte Eestis“.

2007. aastal ostis kontsern Soome laevaremonditehase Turku Repair Yard, millele kuulub Põhja-Euroopa suurim kuivdokk. Samal aastal asutati koos Norra laevatehasega Fiskerstrand Verft ühisettevõte Fiskerstrand BLRT, millele Saaremaa Laevakompanii usaldas juba mõne kuu möödudes kolme uue praamlaeva ehituse.

Tootmisvõimsuse laiendamine ja suurendamine peegeldub ka täidetavates tellimustes. Näiteks on kontserni kollektiiv ehitanud tuuleenergiaparkide rajamiseks ja teeninduseks mõeldud laeva WindLift1 ning osa Stockholmi metroo veealusest tunnelist.

2010. aastal ostis kontsern Klaipeda laevatehase Baltijos Laivų Statykla ja insenerikeskuse Baltic Engineering Centre, mis ühendati Leedu kontserni tegutsevate ettevõtetega ning integreeriti selle koosseisu kui Western Baltija Shipbuilding ja Western Baltic Engineering. Samal aastal ostis kontsern koos partneriga Fiskerstrand Verft ka Norra laevadisaini ja –projekteerimisettevõtte Multi Maritime. Nii on kontsernil võimalik pakkuda kõiki laevadega seotud teenuseid – disain, projekteerimine, ehitus, remont, moderniseerimine ja utiliseerimine.

Tänapäeval on koostöös Norra partneriga ehitatud 28 praami, mille hulgas on ka maailma suurim gaasipraam. Lisaks neile on kontsern ehitanud ka kaasaegseid ökopuksiire, kaubalaevu, ning tuuleparke, sadamaid ja kalakasvandusi teenindavaid katamaraane. Hetkel käivad kalapüügitraulerite ja põhjasüvendustöid teostavate aluste ehitamistööd.

Laevaehituse ning laevaremondi kõrval kasvab ka kontserni tegevus metallitoodete töötlemise ja müügi ning gaaside tootmise ja müügi alal. Nii käivitatakse sel aastal gaasitehas Liepajas (Läti), ning veel selle aasta sees plaanitakse käivitada sarnased tehased ka Vaivaras (Eesti) ning Dnepropetrovskis (Ukraina). Lisaks on käesoleval aastal plaanis lõpule viia metalliproduktsiooni teenindus- ja logistikakeskuse ehituse esimene etapp Riias (Läti). Teostatakse ka vedellasti – melassi – ümberlaadimisterminali ehitustöid Klaipedas (Läti).

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustud küpsiste kasutamisega.
Üksikasjalikumalt Ok